Barion Pixel

A mérgező munkatársak 5 típusa és kezelésük módjai

KAPCSOLATOK és KOMMUNIKÁCIÓ, MUNKA és KARRIER

kiss zita karrier- és kapcsolatteremtési tanácsadó, az introvertált útkeresők mentora

Kiss Zita

az introvertált útkeresők mentora

Gyakran úgy térsz haza a munkából, mint egy kifacsart citrom?

Ennek persze több oka is lehet, de most csak koncentráljunk azokra, akik bent körbevesznek téged.

A munkatársaidra.

Vannak köztük olyanok, akik környezetében nem érzed jól magad, fárasztanak és viszik az energiádat?

Tanuld meg beazonosítani a mérgező viselkedésű (energiavámpír) munkatárs öt fő típusát és derítsd ki, miként kezeld őket, hogy minimalizáld az általuk okozott kárt illetve megőrizd a józan eszed mellettük.

 

Ráismersz valamelyik típusra?

 

A mérgező munkatársak 5 típusa és kezelésük

 

 

 

1. Úthengerek

 

Az Úthengerek ellenséges és agresszív módon igyekeznek irányítani a környezetüket, hogy megkapják azt, amit akarnak.

 

Kezelésük:

 

  • Légy határozott, és ne hagyd, hogy a maguk módján cselekedjenek, ha az ésszerűtlennek tűnik.
  • Legyen erőt sugárzó a testbeszéded. Állj kis terpeszben, húzd ki magad és karjaidat tartsd könnyedén a törzsed mellett, kerüld a védekezésre utaló gesztusokat.
  • Normális szemkontaktust tarts fenn velük, ami azt jelzi, hogy nem hagyod magad megfélemlíteni.
  • Ne hagyd, hogy félbeszakítsanak. Ha megpróbálják, akkor kérd meg őket, hogy ne szakítsanak félbe és folytasd a mondandód vagy ismételd meg, amit mondtál.
  • Tudasd velük, amikor nem értesz egyet a véleményükkel és kérd meg őket, magyarázzák el, mit értenek alatta pontosan.

 

 

 

2. Orvlövészek

 

Az Orvlövészek destruktív és alattomos taktikákat alkalmaznak, hogy aláássák a tekintélyedet, gyakran kedélyes humorral álcázva azt.

 

Kezelésük:

 

  • Egyedül, külön beszélj velük, így nem tudják a helyzetet ellened fordítani a csapat többi tagja előtt.
  • Azonosítsd be azokat a helyzeteket, amikor aláásták a tekintélyedet, és közöld velük, hogy szeretnéd, ha a jövőben közvetlenül hozzád fordulnának a kritikai megjegyzéseikkel, mert akkor tisztázni tudnád azokat.
  • Ha a csapatod egy másik tagját veszik célba, akkor kérdezd meg vajon a teljesítményükkel van-e problémájuk (vagy inkább csak egy személyes ellenszenv) és szerintük miként lehetne ezt a helyzetet megfelelő módon kezelni.

 

 

 

3. Panaszkodók

 

A Panaszkodók mindig negatívan és a bizalmatlanul viszonyulnak olyanokhoz, akiknek hatalmuk van, és ha nem ellenőrzik őket, akkor gyorsan megmérgezik az egész osztály hangulatát a pesszimizmusukkal.

 

Kezelésük:

 

  • Légy pozitív, de ugyanakkor realista, vedd tudomásul minden panaszukat, de ne érts egyet velük.
  • Hallgasd meg a panaszukat azután tegyél egy javaslatot, s két mondatodat „és” kötőszóval kösd össze a „de” helyett (ami azt sugallná, hogy nem értesz egyet). Pl. ’Megértem, hogy úgy érzed a kávéautomata túl messze van az asztalodtól és felül fogjuk vizsgálni a helyzetet.’
  • Kérdezd meg, milyen megoldást javasolnának, ha a helyedben lennének.
  • Mondd el, értékeled a javaslataikat és olyan döntést fogsz hozni, ami szerinted a legjobb.

 

 

 

4. Szellemek

 

A Szellemeket nehéz kezelni, mert sose fedik fel nyíltan a motivációikat vagy az érzéseiket, és gyakran nem segítőkészek vagy éppen köntörfalaznak, ha a véleményüket kérdezed.

 

Kezelésük:

 

  • Nyitott végű kérdéseket tegyél fel. ’Mit gondolsz…?’ vagy ’Hogy érzel azzal kapcsolatban, hogy …?’ és várj türelmesen a válaszukra.
  • Ha nem válaszolnak vagy igyekeznek elkerülni a konkrét választ, vedd tudomásul és kérdezd meg, miért nem válaszolnak a kérdésedre.
  • Mondd el világosan mit vársz el tőlük és kérdezd meg, hogy van-e valami kérdésük vagy ellenvetésük.

 

 

 

5. Mindentudók

 

A Mindentudók mindenhez értenek és boldogan elmondják neked, hogy mit csinálsz rosszul. Számukra a tudás és a tények hatalmat jelentenek, élvezik a felsőbbrendűségüket és az ennek köszönhetően rájuk irányuló figyelmet.

 

Kezelésük:

 

  • Éreztesd velük, hogy elismered őket és hasznosak, fordítsd az önjelölt szakmaiságukat az előnyödre azáltal, hogy kérdéseket teszel fel nekik, ha információra van szükséged.
  • Győződj meg a birtokodban lévő tények helyességről mielőtt reagálsz bármilyen követelésükre / reklamációjukra.
  • Köszönd meg a segítségüket.

 

További általános tanácsokat a mérgező (energiavámpír) emberek menedzselésével kapcsolatban itt olvashatsz.